Er is veel te doen rond “wearables”, toestelletjes die je op je lijf draagt. Een smart watch is daar een voorbeeld van. De verwachtingen zijn hooggespannen: wat gaan deze smart watches allemaal kunnen doen? Sommige toestellen concentreren zich tot het weergeven van meldingen, afkomstig van je smartphone. Ander toestellen dienen als centrum om allerlei lichaamsfuncties bij te houden. En dan zijn er nog anderen die vol verwachting kijken naar Apple, dat verwacht wordt hét smartwatch te maken dat eindelijk duidelijk maakt hoe zo’n toestel er moet uitzien – net zoals het met zijn iPhone deed voor de smartphone.
Maar volgens Business Insider blijkt dat de tijd nog niet echt rijp is voor smartwatches, en wearable computing in het algemeen. Recente statistieken tonen namelijk aan dat 1 op 10 Amerikanen boven de 18 al een wearable toestel gekocht heeft. Een bemoedigend cijfer, dat dus aantoont dat er een groeipotentieel bestaat voor wearable toestellen.
Maar uit andere cijfers blijkt dan weer dat de helft van de Amerikaanse gebruikers die een modern activiteiten-tracker toestel gekocht heeft, dat niet langer gebruikt. De reden daarvoor? De toestellen kunnen het engagement niet op langere termijn waarmaken. Eens het nieuwe eraf is, wordt het toestel gedumpt. De conclusie? De OEMs moeten de gebruiker duidelijk maken waarom zij een wearable nodig hebben. Het design moet ook verbeterd worden, het comfort, de gebruikservaring. En er moeten meer API’s komen, waardoor externe apps erop in kunnen spelen, en het nut voor de gebruiker duidelijker wordt. (1)
Sexy wearables?
Maar misschien moeten we afstappen van klassieke concepten van “wearable” – en ons oor eens te luisteren leggen bij de rode-oortjes industrie? Die heeft heel wat technologieën tot volwassenheid gebracht, via de “adult” toepassingen. Denk maar aan de video-industrie.
Een ander artikel bij Business Insider geeft alvast een idee. Daarin wordt melding gemaakt van een wel erg pikante jurk: die wordt namelijk transparant wanneer de draagster ervan opgewonden raakt.
Hoe gek die jurk op het eerste zicht lijkt, het concept om de relatie tussen intimiteit en technologie te onderzoeken en te verwerken in kleding is op zijn minst innovatief te noemen. We geven met een blik in de ogen, het knipperen met de ogen, bepaalde gebaartjes, nu al aan wanneer we ‘belangstelling’ hebben. Het idee om dat ook met kleding te doen, zoals een pauw zijn veren opzet, is wel intrigerend…
Alleen moet er nog wel gesleuteld worden aan de indicatoren. Momenteel wordt enkel rekening gehouden met de hartslag – opwinding vertaalt zich immers in een versnelde hartslag. Maar ook wanneer je aan het fitnessen bent, verhoogt je hartslag. En dan heb je liever niet dat je kleren plots transparant worden…
http://www.businessinsider.com/americans-are-ditching-wearable-technology-just-months-after-purchasing-2014-4
http://www.businessinsider.com/see-through-tech-dress-2014-4